SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY
2008/2009
PODSTAWY PRAWNE
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami.
2. Ustawa z dnia 11 kwietnia 2007r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 2006r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
6. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
7. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.
8. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Realizacja Programu Wychowawczego ma na celu wspomaganie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka w oparciu o uniwersalne wartości.
W wyniku oddziaływań dydaktyczno – wychowawczych, uczeń ma zdobyć wiedzę, umiejętności, zastosować wiedzę w praktyce, wyrobić w sobie umiejętność podejmowania decyzji, zdobyć nawyk samodzielnej, systematycznej i efektywnej pracy, zdobyć nawyk troski
o zdrowie, przyswoić uniwersalne zasady współżycia ludzi, wykształcić poczucie przynależności do społeczności lokalnej i kraju.
Program Wychowawczy kładzie nacisk na kulturę osobistą i umiejętność współżycia w grupie, kształtowanie postaw obywatelskich, poznawanie dziedzictwa kulturowego naszego narodu, narodów Europy i Świata.
Program zakłada spójność działań wychowawczych rodziny i szkoły oraz integralność wychowania z nauczaniem.
NACZELNY CEL WYCHOWANIA
Wychowanie człowieka świadomego dokonywanych wyborów i wszechstronnie rozwijającego swoją osobowość w sferze intelektualnej, społecznej i moralnej, wrażliwego na otaczający go świat.
Pierwotne i największe prawa wychowawcze posiadają rodzice w stosunku do swoich dzieci. Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania.
ZADANIA SZKOŁY W DZIEDZINIE WYCHOWANIA
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, winni zmierzać do tego, aby uczniowie
w szczególności:
1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.
4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych.
5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
7. Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów."
ZADANIA NAUCZYCIELA
1. Troszczy się o harmonijny rozwój ucznia, stwarza sytuacje, w których uczeń rozwija wszystkie sfery swojej osobowości, uczy samodzielności i odpowiedzialności, bezwarunkowo akceptuje ucznia jako osobę, natomiast warunkowo jego postępowanie.
2. Stara się być autorytetem, doradcą i przewodnikiem.
3. Przygotowuje do życia w rodzinie i społeczeństwie.
4. Mobilizuje uczniów do nauki, stosując różnorodne formy i metody pracy.
5. Wspiera rodziców w procesie wychowania.
ZADANIA RODZICÓW
1. Zapewniają dziecku godne warunki życia i nauki.
2. Starają się być autorytetami, doradcami i przewodnikami.
3. Wychowują dziecko w duchu szacunku do rówieśników i dorosłych.
4. Wpajają poszanowanie mienia publicznego, otaczającej przyrody i dóbr kultury.
5. Współpracują z nauczycielem w działaniach ukierunkowanych na dobro dziecka.
6. Systematycznie spotykają się z nauczycielami.
7. Współorganizują imprezy klasowe i szkolne.
8. Aktywnie uczestniczą w rozwiązywaniu problemów własnej klasy i szkolnych.
9. Kształtują właściwy wizerunek szkoły i nauczyciela.
ZADANIA WYCHOWAWCY KLASY
1. Wspomaga wszechstronny rozwój uczniów, zna metody i techniki wspierania pracy wychowawczej.
2. Organizuje pracę wychowawcza poprzez:
zapoznawanie uczniów i rodziców z aktami prawnymi szkoły
przekazuje uczniom i rodzicom aktualne informacje dotyczące spraw szkolnych
organizuje indywidualne spotkania z rodzicami
prowadzi dokumentację wychowawczą.
3. Wdraża program wychowawczy klasy.
4. Współpracuje z rodzicami i opiekunami.
5. Zna środowisko i warunki materialne ucznia.
6. Współuczestniczy w organizowaniu imprez szkolnych.
7. Monitoruje wyniki w nauce i zachowanie uczniów.
8. Obserwuje zjawiska zachodzące w klasie, poznaje uczniów, ich zdolności, zainteresowania i potrzeby.
9. Prowadzi prace wychowawczą uwzględniając indywidualne potrzeby uczniów.
WSPÓŁPRACA WYCHOWAWCZA Z RODZICAMI
1. Szkoła utrzymuje kontakt z rodzicami poprzez:
zebrania rodzicielskie
konsultacje indywidualne rodziców z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem służące rozwiązywaniu problemów wychowawczych
zebrania Rady Rodziców,
kontakt korespondencyjny i telefoniczny.
2. Udział w organizowaniu imprez szkolnych.
3. Udział w realizacji zadań wychowawczych szkoły:
opiniowanie aktów prawnych szkoły
pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
CELE I ZADANIA WYCHOWAWCZE
Cele |
Zadania |
Obserwacja i analiza zachowań i postaw uczniów
|
1. Pomoc uczniom klas I w adaptacji do nowego środowiska 2. Wycieczka integracyjna dla klas I 3. Rozmowy indywidualne 4. Badanie ankietowe |
Troska o rozwój intelektualny uczniów
|
1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów na podstawie opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej 2. Zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań) |
Promowanie zdrowego stylu życia |
1. Poznawanie zasad racjonalnego odżywiania się, higieny pracy i wypoczynku 2. Propagowanie aktywności fizycznej 3. Propagowanie wczesnego wykrywania oraz leczenia chorób nowotworowych 4. Zapobieganie występowaniu chorób zakaźnych i społecznych 5. Współpraca z pielęgniarką szkolną 6. Troska o zdrowie psychiczne społeczności szkolnej, wczesna diagnoza i kierowanie do specjalisty |
Propagowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego oraz rozwijanie zdolności uczniów |
1. Informowanie o możliwościach 2. Uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych na terenie szkoły i miasta 3. Informowanie o formach aktywnego spędzania czasu wolnego-sport i turystyka 4. Wspólne uczestnictwo w kulturze 5. Uczenie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego |
Kształcenie umiejętności społecznych |
1. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych – trening antystresowy 2. Budowanie poczucie własnej wartości 3. Postawa asertywna- trening asertywności 4. Rozwijanie empatii |
Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich |
1. Organizowanie uroczystych akademii 2. Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach szkolnych i miejskich 3. Zapoznanie uczniów z zasadami współżycia społecznego 4. Zapoznanie uczniów z dokumentami dotyczących praw człowieka, praw dziecka i praw ucznia |
Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy |
1. Radzenie sobie z własnymi negatywnymi emocjami 2. Poszukiwanie źródeł agresji 3. Wypracowanie norm klasowych 4. Radzenie sobie z cudzą agresją 5. Pomoc uczniom z zachowaniami agresywnymi 6. Dostarczenie informacji o tym, gdzie można zwrócić się o pomoc 7. Wzmożone dyżury nauczycieli podczas przerw |
Poznawanie zagrożeń |
1. Informowanie o skutkach używania substancji psychoaktywnych oraz o mechanizmach uzależniania się 2. Obalanie „mitów” na temat alkoholu, nikotyny, narkotyków 3. Uczenie krytycznego spojrzenia na reklamy i media 4. Przekazanie informacji o aktach prawnych związanych 5. Rozpoznawanie sygnałów świadczących o zażywaniu środków odurzających 6. Udzielanie pomocy uczniom z grupy podwyższonego lub wysokiego ryzyka 7. Dostarczenie informacji o tym, gdzie można zwrócić się 8. Nauka asertywnego odmawiania |
Uzależnienie od internetu |
1. Poznanie mechanizmów uzależnienia od internetu 2. Poznanie zagrożeń płynących z sieci oraz skutecznego reagowania na nie |
Organizacja otoczenia ucznia sprzyjającego jego harmonijnemu rozwojowi |
1. Zagospodarowanie terenu szkoły dbałość o estetykę klasy dbałość o estetykę szkoły |
IDEAŁ ABSOLWENTA
1. Przygotowany do wykonywania wyuczonego zawodu.
3. Posiadający umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji i wykorzystywania najnowszych zdobyczy techniki.
4. Umiejący znaleźć się na rynku pracy.
5. Dojrzały w podejmowaniu decyzji.
6. Wolny od uzależnień, tolerancyjny, empatyczny i asertywny.
7. Przygotowany do odbioru sztuki oraz do czynnego uczestnictwa w życiu społecznym sporcie i rekreacji.
8. Świadomy swojej roli w państwie, społeczeństwie i rodzinie.
9. Zna i potrafi korzystać z praw człowieka, dziecka i ucznia prawa.