ul. Królowej Jadwigi 12
Dąbrowa Górnicza




SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

2008/2009

 

Celem programu jest:

  •  zapobieganie uzależnieniom
  • promocja zdrowego stylu życia
  • przeciwdziałanie agresji i przemocy
  • wzmacnianie postaw interpersonalnych
  • rozwijanie umiejętności interpersonalnych
 


UCZNIOWIE

Cele

Zadania programu

Realizatorzy

Termin realizacji

Obserwacja i analiza zachowań i postaw uczniów

 

1.      Pomoc uczniom klas I w adaptacji do nowego środowiska

2.      Wycieczka integracyjna dla klas I

3.      Rozmowy indywidualne

4.      Badanie ankietowe

nauczyciele wychowawcy

pedagog

psycholog

 

cały rok

wg potrzeb

Troska o rozwój intelektualny uczniów

 

1.      Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb uczniów na podstawie opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej

2.      Zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań)

pedagog

psycholog

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

cały rok

 

 

Promowanie zdrowego stylu życia

1.      Poznawanie zasad racjonalnego odżywiania się, higieny pracy i wypoczynku

2.      Propagowanie aktywności fizycznej

3.      Propagowanie wczesnego wykrywania oraz leczenia chorób nowotworowych

4.      Zapobieganie występowaniu chorób  zakaźnych i społecznych

5.      Współpraca z pielęgniarką szkolną

6.      Troska  o zdrowie psychiczne społeczności szkolnej, wczesna diagnoza i kierowanie do specjalisty

pedagog

psycholog

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

specjaliści

cały rok

Propagowanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego oraz rozwijanie zdolności uczniów

1.      Informowanie o możliwościach

2.      Uczestnictwa  w zajęciach pozalekcyjnych, pozaszkolnych na terenie szkoły i miasta

3.      Informowanie o formach aktywnego spędzania czasu wolnego sport i turystyka

4.      Wspólne uczestnictwo w kulturze

5.      Uczenie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego

pedagog

psycholog

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

 

cały rok

Kształcenie umiejętności społecznych

1.      Umiejętność  radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresowych – trening antystresowy

2.      Budowanie poczucie własnej wartości

3.      Postawa asertywna- trening asertywności

4.      Rozwijanie empatii

pedagog

psycholog

wychowawcy

specjaliści

cały rok

Kształtowanie postaw patriotycznych i  obywatelskich

1.      Organizowanie uroczystych akademii

2.      Udział pocztu sztandarowego w uroczystościach szkolnych i miejskich

3.      Zapoznanie uczniów z zasadami współżycia społecznego

4.      Zapoznanie uczniów z dokumentami dotyczących praw człowieka, praw dziecka i praw ucznia

dyrekcja

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

cały rok

Zapobieganie zachowaniom agresywnym i przemocy

1.      Radzenie sobie z własnymi negatywnymi emocjami

2.      Poszukiwanie źródeł agresji

3.      Wypracowanie norm klasowych

4.      Radzenie sobie z cudzą agresją

5.      Pomoc uczniom z zachowaniami agresywnymi

6.      Dostarczenie informacji o tym, gdzie można zwrócić się o pomoc

7.      Wzmożone dyżury nauczycieli podczas przerw 

pedagog

psycholog

wychowawcy

specjaliści

cały rok

Poznawanie zagrożeń
i negatywnych konsekwencji płynących z używania środków psychoaktywnych

1.      Informowanie o skutkach używania substancji psychoaktywnych  oraz o mechanizmach uzależniania się

2.      Obalanie „mitów” na temat alkoholu, nikotyny, narkotyków

3.      Uczenie krytycznego spojrzenia na  reklamy i media

4.      Przekazanie informacji o aktach prawnych związanych 
z przeciwdziałaniem alkoholizmowi i zwalczaniu narkomanii

5.       Rozpoznawanie sygnałów świadczących o zażywaniu środków odurzających

6.       Udzielanie pomocy uczniom z  grupy podwyższonego lub wysokiego ryzyka

7.      Dostarczenie informacji o tym, gdzie można zwrócić się o pomoc

8.      Nauka asertywnego odmawiania

pedagog

psycholog

wychowawcy

specjaliści

cały rok

Uzależnienie od internetu

1.      Poznanie mechanizmów uzależnienia od internetu

2.      Poznanie zagrożeń płynących z sieci oraz skutecznego reagowania na nie

pedagog, psycholog

wychowawcy

specjaliści

cały rok

Organizacja otoczenia ucznia sprzyjającego jego harmonijnemu rozwojowi

1.      Zagospodarowanie terenu szkoły dbałość o estetykę klasy dbałość o estetykę szkoły

nauczyciele

dyrektor

cały rok

RODZICE

Pedagogizacja rodziców

 

1.      Spotkanie z rodzicami poświęcone problematyce demoralizacji młodzieży

-         Nierealizowanie obowiązku nauki

-         przestępczość

-         narkomania

-         agresja i przemoc

2.      Wskazanie instytucji, w których mogą szukać przemocy

3.      Dyżury specjalisty ds. uzależnień 

nauczyciele

pedagog

psycholog

policja

specjaliści

cały rok

Współpraca z rodzicami uczniów sprawiających problemy wychowawcze

1.      Organizowanie cyklicznych spotkań z rodzicami  ( porady, konsultacje )

 

nauczyciele wychowawcy

pedagog

psycholog

cały rok

Kształtowanie  w rodzicach poczucia odpowiedzialności, przynależności do szkoły

 

1.      Zachęcanie rodziców do organizowania wspólnych  imprez szkolnych (Studniówka, wycieczki)

2.      Zachęcanie rodziców do uczestniczenia w uroczystościach szkolnych

dyrekcja

nauczyciele wychowawcy

 

cały rok

Zapewnienie obiegu informacji pomiędzy nauczycielami i rodzicami

 

1.      Informowanie rodziców o możliwości uzyskania pomocy specjalistycznej

2.      Informowanie rodziców o możliwości uzyskania pomocy  stypendialnej

dyrekcja

nauczyciele

psycholog

pedagog

cały rok

NAUCZYCIELE

Rozwój osobisty i zawodowy nauczycieli

 

1.      Organizowanie szkoleń sprzyjających nabywaniu umiejętności wychowawczych

2.      edukacja prawna nauczycieli w zakresie problemów młodzieży

3.      Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży oraz sposobem podejmowania wczesnej interwencji

4.      udział w konferencjach przedmiotowych

5.      Kursy kwalifikacyjne

6.      Studia podyplomowe

dyrekcja

nauczyciele

 

 

 

 

cały rok

Zintegrowanie działań podejmowanych przez pracowników szkoły na rzecz uczniów

 

1.      Wspólne rozwiązywanie problemów dydaktyczno wychowawczych

2.      Stosowanie szeroko pojętej indywidualizacji

3.      dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb psychofizycznych uczniów

4.      Uwzględnianie w pracy  dydaktyczno-wychowawczej potrzeb indywidualnych uczniów

5.      Współpraca z Poradnią Psychologiczno -Pedagogiczną, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Sądem, Policją

6.      Imprezy integracyjne

7.      Uwrażliwienie na potrzeby innych

8.      Wzmożone dyżury podczas przerw 

dyrekcja

pedagog

psycholog

wychowawcy

nauczyciele przedmiotów

Klub Wolontariusza

cały rok