ul. Królowej Jadwigi 12
Dąbrowa Górnicza

Język polski jako obcy i drugi. Cudzoziemiec w polskiej szkole

Dnia 24 marca 2022 roku w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta Dąbrowy Górniczej odbyło się szkolenie dla dąbrowskich nauczycieli języka polskiego, którzy będą uczyć dzieci z Ukrainy. Prowadziła je dyrektor Szkoły Podstawowej nr 21 Wioletta Matysek. W szkoleniu uczestniczyła nauczycielka ZST – Justyna Renkowska.

Dzieci i młodzież, która w tej chwili przybywa do polskiej szkoły to grupa ukraińsko- lub rosyjskojęzyczna o zróżnicowanych umiejętnościach i predyspozycjach językowych. Jej podstawową potrzebą jest swobodna komunikacja w języku polskim i sprawne funkcjonowanie w szkole w grupie rówieśniczej. Uczniowie ci wymagają indywidualizacji procesu kształcenia, czyli dostosowania metod i form pracy do jednostkowych potrzeb i możliwości edukacyjnych. Dziecko takie może mówić w języku ukraińskim, rosyjskim, znać język obcy. Może być zdolne lub mieć trudności edukacyjne. Może mieć motywację do nauki lub nie mieć jej wcale. Uczeń taki może odczuwać żałobę kulturową związaną z opuszczeniem własnego kraju i może czuć się osamotnione i zagrożone w nowym kraju.

Nauczyciel jest zobowiązany zdiagnozować ucznia w zakresie kompetencji językowych i merytorycznych, kontekstu kulturowego i potrzeb psychicznych oraz emocjonalnych. Należy akceptować każdą w miarę poprawną wypowiedź,a także brak odpowiedzi, co jest naturalne w fazie niemówienia. Należy nie przerywać uczniowi, korygować go po zakończeniu wypowiedzi. Trzeba pamiętać, iż uczeń przechodzi kolejne fazy adaptacyjne. Nauczyciel powinien pomóc dziecku w przyswojeniu umiejętności słuchania, czytania ze zrozumieniem i pisania. Powinno się rozbudzać aktywność dzieci.

 

Język polski jako obcy i drugi. Cudzoziemiec w polskiej szkole

Język polski jako obcy i drugi. Cudzoziemiec w polskiej szkole

Język polski jako obcy i drugi. Cudzoziemiec w polskiej szkole